5x budovanie značky na internete

Ako by mala firma rozdeliť svoj marketingový budget, aby to malo čo najväčší efekt? Kde robia dnešné firmy chybu, keď po krátkom čase klesá predaj a záujem zákazníkov o značku?
Blog | 24.04.2022

Zdroj/obrázok: Unsplash.com

Zistite, ako investovať do marketingu a budovania značky správne na dosiahnutie nie len krátkodobého predajného úspechu, ale aj toho dôležitejšieho - dlhotrvajúceho.

Online podnikanie je celosvetovo na vzostupe, čo má vplyv aj na to, ako sa firmy starajú o svoj marketing a ako doň investujú. Podľa Asociácie pre elektronickú komerciu obrat e-shopov vzrástol v susednom Česku za uplynulý rok o 26% a tento trend rastu naďalej pokračuje.

Veľa firiem vidí jedinú efektívnu cestu ako sa udržať v pozornosti a ako predávať rýchlo v online výkonnostných kampaniach. Keďže tie využíva stále viac a viac firiem, táto forma marketingu začína byť presýtená a je veľmi ťažké na značku upozorniť v extrémnej konkurencii.

Začína sa ukazovať, že dôležitosť budovania značky v online priestore si zaslúži dostatočnú pozornosť. ‘’Zejména v oblasti e-commerce dnes hraje velkou roli budování brandu,“ podotýka Jan Kriegel, manažér nákupného poradcu a porovnávača Zboží.cz, ktorý len za minulý rok zaregistroval cez 6000 e-shopov. Taktiež marketingové výskumy ukázali, že značky ktoré nevenujú pozornosť brandovým kampaniam, majú problém s udržaním podielu na trhu a čo je ešte horšie, z dlhodobého hľadiska aj so ziskom.  Problém spočíva v prílišnom sústredení sa na výkonnostné kampane, ktoré majú firmám pomôcť rýchlo nalákať zákazníkov na konkrétny produkt, avšak na kvalitný a dlhodobý brandbuilding zabúdajú. Ten je v skutočnosti kľúčom k silnej značke, ktorá má svoju pevnú pozíciu na trhu. (Viac v blogu: 10 výhod silnej značky).  „Přitom povědomí o značce udělá v dlouhodobém horizontu větší parádu, než když se budete soustřeďovat jen na performance. Budovat brand je extrémně důležité, pokud značky chtějí přežít a dlouhodobě fungovat,“ potvrdzuje taktiež obchodný riaditeľ českej internetovej jedničky Seznam.cz Tomáš Búřil.

Ako teda efektívne budovať brand v online prostredí? Pozrite sa spolu s nami na 5 aspektov novodobého brandbuildingu, ktoré môžu pomôcť vašej značke odlíšiť sa od tých, ktorí pristupujú k marketingu nesprávne a v konečnom dôsledku strácajú... a to hlavne z dlhodobého hľadiska.

Zdroj/obrázok: Kindpng.com

  1. Rozdelťe marketingové investície medzi výkon a brandbuilding

Kým výkonnostné kampane majú zaručiť okamžité zvýšenie tržieb, brandové kampane majú podporiť image a rozpoznateľnosť značky a vytvoriť u zákazníkov pozitívne asociácie spojené so značkou. Obidva druhy kampaní sú pre úspech firmy dôležité a preto by mali byť na seba naviazané, prepojené a synergizujúce. Dôležité je nastaviť správny pomer ako do nich investovať.

Podľa marketingových expertov Lesa Bineta a Petra Fielda by väčšina investícií mala smerovať ku brandbuldingu, no záleží to od odvetvia podnikania. Ideálny je pomer rozdelenia marketingového rozpočtu 60:40, brandbuilding : performance, no pri niektorých odvetviach to môže byť 70:30, alebo 50:50, avšak investovanie do brandových kampaní by malo vždy hrať prím.

  1. Dostaňte brand dlhodobo k čo najširšiemu publiku

Dôležitá zásada v brandbuildingu je jeho dlhodobosť. Brandová kampaň trvajúca dva týždne nemá zmysel. Plánujte preto kampane na budovanie značky v horizonte mesiacov či rokov a zaistite ich konzistenciu. Zdôrazňujte v čom je vaša značka lepšia od konkurencie a snažte sa tento message  podať čo najširšiemu publiku.

„Typický klient zpravidla startuje na naší performance části zaměřené na výkonnost reklamních sdělení. Pak většinou velmi dlouho optimalizuje kampaně a ladí klíčová slova až do mistrovských úrovní. Následně ale zjistí, že už to lepší být nemůže a že zkrátka musí zvětšovat publikum i mimo zájmovou skupinu. A to může dělat jedině tak, že bude budovat brand. V dlouhodobém horizontu jde vždy o konkurenční výhodu a pandemie to jasně ukázala,“ dodáva Tomáš Búřil.

  1. Vynímajte sa medzi konkurenciou

Používajte takzvané ‘’brand codes’’ alebo ‘’kódy značky‘‘ ako logo, zvučka, grafika, farby, tvary, slogan, balenie produktu, maskoti a iné, ktoré fungujú najmä z dlhodobého hľadiska. Tie značke dodávajú zapamätateľnosť a odlíšiteľnosť od konkurencie.

„I v onlinu je nutné respektovat ‘’brand codes‘‘. Současně je nutné vybírat pro brandovou kampaň vhodné formáty, weby s vysokou vizibilitou reklamy a zároveň hlídat kontext, ve kterém se komunikace značky zobrazuje,“ popisuje Herian, šéf marketingu Seznam.cz. „Inzerujte na webech, které nejsou přehlcené agresivní reklamou. Mějte na paměti, že se lidé denně setkávají s obrovským množstvím reklamních sdělení a mohou trpět bannerovou slepotou,“ dodáva Herian.

  1. Branding pre každý budget

Dlhodobé brandové kampane si vyžadujú istú investíciu, no vždy sa dajú prispôsobiť aj nižšiemu rozpočtu, napríklad výberom nie veľmi nákladného média, nastavením vhodnej frekvencie, alebo zúžením cieľového segmentu.

Najdôležitejšie však je, sa brandingu venovať aj v menšom rozsahu, aby zákazníci vedeli, na koho sa obrátiť, keď si budú chcieť najbližšie zakúpiť vybraný typ tovaru, produktu či služby. Najdôležitejšie skrátka je, byť viditeľný. Ak to samozrejme budget dovolí, najúčinnejšie sú kampane s čo najširším zásahom s vysokou frekvenciou.

  1. Storytelling a emócie vždy zavážia

Aby bola kampaň účinná, musí byť založená na konkrétnej marketingovej stratégiiktorá by mala určovať message a cieľovú skupinu ktorú má osloviť. „Firmy by měly předem vědět, na koho chtějí cílit, jaké sdělení chtějí předat a proč. Měly by upozornit na svoji značku a jednoduše, srozumitelně říct, proč zrovna u nich by měli zákazníci nakupovat. Už před kampaní je třeba znát hlavní sdělení, které by si lidé měli se značkou spojit. Například že je levná a dostupná nebo že její produkty jsou spolehlivé a bezpečné,“ radí performance manager a marketingový stratég Seznamu Jaroslav Slavičínský.

Kedže emócie sú pre brandové kampane kľúčové, dobre preto fungujú reklamy v televízii, online videá, branding webstránok alebo sponzoring eventov. Najlepšie však prenášajú emócie spomínané videá a fotografie.

Na záver treba zhrnúť, že brandové kampane aj tie onlinové si vyžadujú istú dávku trpezlivosti a je potrebné upustiť od intenzívneho sledovania výkonu a metrík ako sú preklik či konverzia. Branding pracuje totiž s emóciami z dlhodobého hľadiska, ktoré zafungujú v správny čas pri rozhodovacom procese zákazníkov a pri ich nákupnom správaní. „Brandová kampaň není tak number driven, je třeba sledovat i jiné metriky. A občas je dobré si udělat i často podceňovaný uživatelský průzkum. Z něj je možné vytěžit spoustu zajímavých informací o vnímání značky i o cílové skupině,“ dodává obchodný riaditeľ Seznamu Tomáš Búřil.

Zaujala vás téma brandingu? Ak sa chcete dozvedieť viac k danej téme, radi sa s vami podelíme o naše vedomosti prostredníctvom našich najnovších blogov a pomôžeme vám s prípravou a realizáciou vašej úspešnej brandovej kampane.  

Prihláste sa na odber nášho newslettera a získajte najnovšie blogy včas!

Váš tím Efektívny Marketing.