Domáci reklamný trh vzrástol v roku 2014 na základe výsledkov monitoringu spoločnosti TNS Slovakia o 4,7 percenta. Tempo rastu bolo najpomalšie od roku 2011. Podľa cenníkových cien, bez započítania zliav, barterov a bonusov, tak firmy investovali do reklamy takmer 1,08 miliardy eur. Reálne sumy sú oproti monitoringu násobne nižšie.
Podľa prognóz výdavkov na reklamu, ktoré vypracovala agentúra ZenithOptimedia, dosiahli v roku 2014 na Slovensku čisté mediálne investície vrátane internetu hodnotu 512 miliónov eur. Medziročne tak vzrástli o 1,5 percenta.
Prehľad výdavkov do reklamy
Mediatyp |
Výdavky do reklamy 2014 (€) |
Zmena 2014/13 (%) |
Podiel na mediamixe 2014 (%) |
Televízia | 748 584 241 | 5,5 | 69,5 |
Rádio | 70 765 641 | 5,7 | 6,6 |
176 179 178 | 0,6 | 16,4 | |
Outdoor | 77 175 089 | 6,3 | 7,2 |
Kino | 3 741 923 | 9,3 | 0,3 |
Spolu | 1 076 446 072 | 4,7 | 100,0 |
PRAMEŇ: TNS Slovakia
Celkové čísla minulého roka podľa TNS Slovakia ukazujú, že medziročne rástli všetky mediatypy. Vzhľadom na takmer 70-percentný podiel televízie v mediamixe tradičných médií bol jej nárast výdavkov o 5,5 percenta najvýznamnejším akcelerátorom medziročného vývoja celého reklamného trhu.
Objem využitého reklamného priestoru sa v rôznych médiách vyvíjal odlišne. V celoštátnych televíziách sa zvýšil objem odvysielaného reklamného času o 10 percent, hoci výdavky do reklamy rástli iba polovičným tempom.
Hodnota reklamného času v rádiách v roku 2014 vzrástla. Klesol počet odvysielaných reklamných minút o 6,3 percenta, ale rádiá zaznamenali nárast investícií do reklamy o 5,7 percenta. Aj v printoch poklesol počet inzertných strán o 2,6 percenta a výdavky do reklamy v nich vzrástli o 0,6 percenta.
Najväčších desať inzerentov investovalo vlani do reklamných kampaní takmer 246 milióna eur, čo je 23 percent z celkového objemu reklamných výdavkov. Medziročne títo zadávatelia zvýšili svoje investície do reklamy o 1,5 percenta. Do prvej desiatky sa minulý rok dostala prvýkrát Prima banka, ktorá medziročne zvýšila výdavky do reklamy o 27 percent.
TOP 10 zadávateľov 2014
Poradie | Zadávateľ |
Výdavky do reklamy (€) |
Zmena 2014/13 |
1. | Slovak Telekom | 43 077 004 | -17% |
2. | Orange | 40 982 484 | -2% |
3. | O2 Slovakia | 27 389 220 | 26% |
4. | Lidl | 27 285 009 | 33% |
5. | Unilever | 25 784 132 | 23% |
6. | Henkel | 21 004 207 | -21% |
7. | Slovenská sporiteľňa | 17 143 883 | -10% |
8. | Tesco Stores | 14 774 706 | 3% |
9. | Prima banka | 14 738 670 | 27% |
10. | Poštová banka | 13 637 208 | -2% |
PRAMEŇ: TNS Slovakia
Tradične najviac inzerovali vlani banky (vrátane stavebných sporiteľní a poskytovateľov pôžičiek v hotovosti). Tie investovali do reklamy o 21 percent viac ako v roku 2013.
Nasledovali ich telekomunikačné služby a na tretej pozícii boli autá. Na podporu telekomunikačných služieb sa minulo o 10 percent menej. Klesala aj propagácia áut a liekov.
(uverejnené na medialne.etrend.sk, 01.05.2015)