Oproti roku 2013 to predstavuje 14,7-percentný nárast. Údaje pozostávajú z nahlásených čistých inzertných príjmov, bez započítania agentúrnych provízií a bonusov, ako aj mediálne partnerstvá relevantných členov IAB a odhadu nadnárodných a slovenských nečlenských hráčov.
Podľa odhadov mediálnej siete ZenithOptimedia dosiahli vlani reálne výdaje na internetovú reklamu na Slovensku 60 milióna eur. Podľa agentúrnych odhadov predstavoval nárast 3,4 percenta.
„Keďže dochádza k väčšej diverzifikácii pôvodných objemov do viacerých segmentov (video, mobile, vplyv programatického nakupovania a podobne), bude príprava kvalifikovaných odhadov nečlenských médií stále viac metodologicky náročnejšia,“ uvádza v správe výkonná riaditeľka IAB Slovakia Michaela Slaninová.
V súčasnosti má IAB Slovakia 36 členov. Objemy za publikované dáta nahlásilo 20 členských médií.
Vo svete stále viac peňazí smerujú zadávatelia do videa a mobilnej reklamy. Slovenské členské médiá zaznamenali v medziročnom porovnaní pokles príjmov z online videa a naopak nárast príjmov z mobilnej reklamy. V absolútnom vyjadrení predstavuje spolu tento objem približne 1,6 milióna eur. Podiel týchto dvoch formátov na celkovom objeme online reklamy klesol z 5,1 percenta v roku 2013 na 4,7 percenta v roku 2014. Tento segment je však vzhľadom k tomu, že ho tvorí iba niekoľko hráčov, výrazne závislý od ich individuálnych projektov.
Podiel mobilnej reklamy výrazne zaostáva za realitou trhu. Podľa oficiálnych výsledkov návštevnosti internetu AIMmonitor v marci tohto roka tvorili užívatelia mobilných zariadení už takmer 48-percentný podiel z celkovej slovenskej internetovej populácie.
Celkové príjmy (tis. eur) |
Podiel segmentu na celkových príjmoch (%) |
|||||
2014 | 2013 | 2012 | 2014 | 2013 | 2012 | |
Display | 36 032 | 23 607 | 21 330 | 48,0 | 35,9 | 38,1 |
Paid-for search | 19 005 | 25 187 | 20 232 | 25,0 | 38,3 | 36,1 |
Classifieds & Directories | 18 956 | 15 806 | 12 447 | 25,0 | 24,0 | 22,2 |
Other | 1 530 | 1 234 | 2 014 | 2,0 | 1,9 | 3,6 |
Total | 75 523 | 65 834 | 56 023 | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
PRAMEŇ: IAB Slovakia
Najdominantnejším formátom bola aj vlani displayová reklama, ktorá z celkových inzertných výdavkov tvorila takmer polovicu (48 percent).
Minulý polrok pristúpilo IAB k exaktnejšiemu rozdeleniu objemov display reklamy a paid for search nečlenských médií, preto medziročné porovnanie (2014/13) celkových objemov týchto typov reklamy nie je možné. Členské slovenské médiá dosiahli 7,5-percentný medziročný rast príjmov z display reklamy, čo je oproti minulému obdobiu citeľné spomalenie.
Zároveň rast roka 2014 zásadne potiahol až druhý polrok. Za rastom príjmov z display reklamy niektorých najväčších médií je už i minoritný príjem zo slovenských riešení RTB – programmatic nakupovania a zároveň vyčlenenia väčšej časti inventory pre Google Display Network.
Progresívne rastúci typ je kontextová PPC reklama alebo katalógová inzercia (classifieds and directories). Tá dosiahla 25-percentý podiel na celkových príjmoch. Zo sumárneho pohľadu (členské i nečlenské objemy) predstavovala v porovnaní s rokom 2013 nárast o 20 percent. Len v slovenských médiách vzrástol objem tohto typu reklamy o 15,3 percenta.
Rovnaký, 25-percentný podiel mal aj paid for search. Medziročné porovnanie rastu paid for search kvôli zmenám v metodike zaraďovania príjmov nečlenov tiež nie je možné. Vzhľadom k nízkemu podielu slovenských členských médií na tomto type reklamy nie je relevantné posudzovať ani zmeny v objemoch členov.
(uverejnené na medialne.trend.sk, 23.04.2015)